Avtorski projekt Slaba družba je v zasnovi in izvedbi delo Vita Weisa ob desetletni prelomnici njegovega ustvarjanja po zaključeni akademiji. V njem preizprašuje samega sebe kot človeka in predvsem umetnika, igralca, performerja. Obenem refleksijo lastnega življenja postavlja ob rob specifičnim družbenim razmeram drugega lockdowna, zaradi katerega mu je ideja za osnovni projekt padla v vodo.

Svojo lastno “kreativno krizo” mu je uspelo ne samo pretvoriti v izjemno iskren izdelek, temveč jo odrsko dokumentirati in postaviti na ogled pred svetom. Tako težko govorimo o predstavi ali performansu, ker s preskokom v času gledamo avtorjevo raziskovanje in ustvarjanje nečesa, kar bo nekoč prestava, čeprav se paradoksalno že odvija pred nami. Živ spomin vaje, nekega tesnobnega časa življenja. Sicer zelo izčiščena forma z uporabo le osnovnih odrskih elementov počasi razstira svojo kompleksnost, ne da bi jo podčrtala ali na pladnju narekovala gledalcu.

Sestavljena je iz več odrskih slik, ki med sabo tekoče prehajajo. Vsaka brez besed kriči: “Kdo sem? Za kaj in za koga to delam? Kaj hočem ustvariti? Kaj sem sposoben ustvariti? Kaj in kdaj bo dovolj? Zakaj me svoboda duši? …”

Izriše umetnika, predvsem pa človeka v vsej svoji ranljivosti, ki nikoli ni popolnoma prepričan v svoje odločitve, pa se še zmeraj odloči, še vedno vztraja in se bori za višji cilj. Vidim nekoga, ki gori za umetnost, pa se hkrati bori s težo bremena tega poklica, predvsem pa tega življenja v času, ki mu ne moramo ubežati.  Nekoga, ki bi želel sam sebi biti dovolj, a se utaplja v samoti in je potreben zunanje potrditve, ki bi razbremenila težo konstantnih odločitev. Pomoč, sobitje, kolektiv, po čemer smo vsi hrepeneli v tistem kriznem obdobju.

Prav tako predstava uspešno ruši utopijo gledališkega ustvarjanja, v katerem kreative nikoli ne zmanjka, kjer je delo zmeraj užitek in se ideje kar zgodijo. Gledalcu (ki na to prevečkrat egoistično pozabi) iskreno kaže, kako “jebeno” težko je iz nič ustvariti vesolje. Kako nemogoče se je včasih zadovoljiti in se sploh zavedati svojih odkritij in potencialov. Razkriva neizpolnjeno hrepenenje, ki je ena neizogibnih sestavin življenja umetnika.

Kaja Petrovič

Foto: Boštjan Lah

Avtorski projekt SLABA DRUŽBA Vita Weissa je bil na Borštniku prikazan na Intimnem odru GT22 5. in 6. junija